Heti kärkeen täytyy sanoa yksi asia – älkää tehkö samaa virhettä kuin minä, vaan käyttäkää maanteillä pyöräillessänne pyöräilykypärää. Kun vierestänne ajaa metrin päästä auto reilua kahdeksaakymppiä, niin voin sanoa, että jaloistanne tulee kuin hyvää italialaista spagettia. Se viima ja voima mikä ohitustilanteessa tuntuu, on aivan järkyttävä. Muutoin tuen täysin kaikkia ex tempore syntyviä ideoita haastaa itsensä ja suosittelen ehdottomasti toteuttamaan ne.
Tahko MTB on vuodesta toiseen Suomen suurin maastopyöräilytapahtuma, keräten tänäkin vuonna eri sarjoihin huikeat 2149 pyöräilijää. Haastavasta maastosta tunnetun Tahkon alueelle rakennetut reitit valloittavat kilpailijoiden sydämet vuodesta toiseen. Monelle tämänvuotinen kisa on jatkoa pitkälle Tahko MTB -osallistumisputkelle, tosin paikalta löytyy myös sellaisia, jotka eivät ole koskaan käyneet edes ajamassa Tahkolla.
Kaksipäiväisen tapahtuman ehdottomasti kovin puristus on perjantain ja lauantain välisenä yönä starttaava 240 kilometrin kilpailu, johon itsensä haastaa tänä vuonna 34 fillaristia. Lisäksi samaan aikaan liikkeelle lähetetään 126 yöpyöräilijää, joiden matkaksi kertyy 60 kilometriä. Yöaikaan käydyt kilpailut eivät todellakaan ole mitään suuria katsojamagneetteja, mikä tosin on täysin ymmärrettävää, sillä valtaosa viikonlopun kilpailulähdöistä starttaa jo samana aamuna vain muutama tunti viimeisten yöpyöräilijöiden maaliintulon jälkeen.
Joka vuosi löytyy myös joku, jolle pelkkä maaston aiheuttama haaste ei riitä. Muutamia vuosia sitten 60 kilometrin kilpailukierros ajettiin läpi yksipyöräisellä. Lisäksi kisoissa on nähty niin tandemeita, kickbikeja ja kuin muitakin ”ei niin maastopyörämäisiä” kulkupelejä.
Kello neljän aikaan aurinko alkaa taas paistaa. Maaliin tulleet pyöräilijät suuntaavat kohti saunaa ja sitä kautta hotelliaamiaiselle. Tapahtumaviikonloppu on kirjaimellisesti saatu polkaistua käyntiin, tosin iso liuta lähtöjä on vielä edessä.
Kaikki kilpailijat eivät ole aamuviideltä vielä edes saapuneet Tahkolle. Paluumatkallani vastakkaiseen suuntaan paahtaa letkoittain autoja, joiden katolla on pyörä tai kaksi. Määränpäätä ei ole vaikea arvata...